تشویش ارزی با هدف تخریب دولت


انتقاد سخنگوي دولت از حاشيه سازي براي بازار ارز، اوضاع را تشويش نکنيم

سخگوي دولت با بيان اينکه دولت‌هاي زورگو چشم طمع به کشور ما دارند، گفت: نبايد آب به آسياب دشمن بريزيم. ممکن است در يک کوچه و پس کوچه‌اي يک قيمتي اعلام شود اين ارزش پول ملي ما نيست و کسبه محترم ما نبايد اين را مبنا قرار دهند. در شرايطي که کشور نياز به آرامش دارد بي‌جهت اوضاع را تشويش نکنيم.

به گزارش ايلنا، محمد باقر نوبخت در نشست با اصحاب رسانه گفت: صد هراز و ۱۹۸ هزار قلم کالا به ارزش ۱۴ ميليارد و ۳۳۴ ميليون دلار ثبت سفارش شده است.

وي سخنگوي دولت درباره تخصيص اعتبارات به دستگاه اجرايي ملي عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۶۳۹ ميليارد تومان به دستگاهاي ملي اختصاص پيدا کرد. ۹ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان براي طرح عمراني اختصاص داده شد که ۸۶ درصد افرايش داشتيم و براي توازن استاني هم هزار و ۲۰۸ ميليارد تومان تخصيص داده شد.

وي ادامه داد: با هر ۹ هزار ميليارد تومان که اختصاص مي‌دهيم يک درصد رشد اقتصادي خواهيم داشت.

نوبخت درباره حمايت دولت از کالاي ايراني گفت: سياست ما براي حمايت از کالاي ايراني اين است که با ثبت سفارش توانستيم مقابل قاچاق کالا را بگيريم و همه دستگاه‌هاي ما موظف شده‌اند از کالاي ايراني استفاده کنند.

وي در خصوص انتقاد رئيس‌جمهور از برخي مديران گفت: ايشان خودشان را در قبال ملت مسئول مي‌دانند و انتظار دارند که مديران خودشان را هماهنگ کنند. بايد فارغ از جناح‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتداليون به يکديگر کمک کنيم.

نوبخت درباره مديران دوتابيعتي و اينکه بين ۳۷ نفري که وزرات اطلاعات اعلام کرده با ۲۱۰ نفر هيات تحقيق و تفحص اختلاف است، گفت: نظر ما روشن است و همواره بحث اين بوده است که مديران دولتي دوتابيعتي هستند و اين که فرزند کسي در خارج از کشور تحصيل مي‌کند و پاسپورت دارد مدير دولتي نيست ، آمار ۲۱۰ نفر مديران دوتابيعتي که اعلام شده درست نيست و آن ۳۷ نفري که وزارت اطلاعات اعلام کرده است درخصوص مديران درست است. به هر حال وزارت اطلاعات ريز اطلاعات را دارد.

نوبخت درخصوص مذاکره با سه کشور ديگر درباره برجام گفت: در اين قضيه جهان و ايران يک طرف هستند و آمريکا در طرف ديگر ، اما در سال ۹۱ اين چنين نبود جهان و آمريکا يک طرف بودند و ما يک طرف ديگر، همچنان مذاکرات به صورت دقيق ادامه دارد و منافع جمهوري اسلامي‌ايران حتما بايد لحاظ شود.

نوبخت درباره ضرورت گفت‌وگوي ملي در شرايط فعلي گفت: اينکه بنشينيم و مطالبي را عنوان کنيم که بعد عذرخواهي کنيم درست نيست، ما بايد دل نگراني و دل مشغولي‌هاي برادران مومن خود را برطرف کنيم در شرايط کنوني نياز است، کنار هم باشيم.

نوبخت در خصوص بزرگ نمايي برخي از رسانه‌ها درباره مديران دو تابيعيتي گفت: براي بعضي از دوستان انتخابات تمام نشده است.

سخنگوي دولت در خصوص کنار گذاشتن طرح دو فوريتي سامان دهي بازار ارز گفت: نمايندگان متناسب با مقتضيات جامعه وارد عمل مي‌شوند. در حال حاضر هم اين بازار ثبات نسبي پيدا کرده است يا سياست‌هاي ما مشخص است.

وي تاکيد کرد: آمارها نشان مي‌دهد که به يک ثبات رسيده‌ايم و چارچوب‌هاي ما روشن است. اما هنوز بازار ارز ما نياز به بررسي و تحقيق دارد و بايد اصلاحاتي انجام دهيم.

نوبخت در پاسخ به سوال ديگر ايلنا مبني بر اين که سوال از رئيس‌جمهور به صحن ارجاع شده است آيا ايشان براي پاسخ‌گويي به سوالات به مجلس مي‌روند يا خير عنوان کرد: موضوع اين است که چه سؤالي مطرح است؟ سوال چيست؟ ده‌ها بار همکاران و مسئولين ذي ربط در کميسيون‌هاي مختلف جواب داده‌اند اما اين‌که رئيس‌جمهور با اين همت مشغله حضور پيدا کند و اين سوالات را جواب دهد موضوع سؤال نيست چيز ديگري است.نوبخت با بيان اين که ما چه کار داريم که ديگران با مجلس چگونه رفتار کردند، گفت: وظيفه ما است که با تواضع و احترام با مجلس برخورد کنيم .سخنگوي دولت درباره ديدار پوتين و بشار اسد و خروج نيروهاي خارجي که گفته مي‌شود ايران هم جزو آنان است و اين که ما تابع نظرات روسيه هستيم يا خير، گفت: حضور مستشاري ايران در سوريه به خواست خود کشور سوريه بود زماني که دولت قانوني نيازي به کمک نداشته باشد کمک‌هاي مستشاري خود را قطع خواهيم کرد، همان کسي که ما را دعوت کرد همان ديگر کمک ما را نخواهد، نخواهيم ماند.نوبخت درباره حمله نظامي‌آمريکا به ايران گفت: هميشه اين گزينه روي ميز است و ما هم وظيفه دفاع از کشورمان را داريم.وي درباره انتقادات مطرح شده از دولت مبني بر عدم کاهش ساعات کاري در ماه مبارک رمضان گفت: دولت اصلا اختيارات کاهش ساعات اداري را ندارد. اگر مي‌خواهيد خلاف قانون عمل کنيم و بگوييم يک ساعت کار انجام شود خيلي هم براي ما کف خواهند زد. اينکه دولت براي کاهش ساعات کاري در ماه مبارک رمضان برنامه‌اي ندارد به علت نبود قانون است.سخنگوي دولت در مورد اظهار تمايل آمريکا براي مذاکره مجدد با ايران عنوان کرد: ما با کساني که شايستگي ندارند پاي ميز مذاکره با نمايندگان ملتي بنشينند که به عقود خود وفادارند مذاکره نمي‌کنيم و اين‌ها قراردادهاي بين‌المللي و قطعنامه سازمان ملل را اجرا نمي‌کنند.رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد اختصاص ۷ هزار ميليارد تومان براي از بين بردن فقر مطلق يادآور شد: ۴ هزار ميليارد تومان براي افزايش دريافتي افراد تحت پوشش اختصاص يافته و ۳هزار ميليارد تومان براي افراد کم درآمدي که عضو کميته امداد و بهزيستي نيستند اختصاص يافته تا خط فقر مطلق از ميان برود.معاون رييس‌جمهور همچنين در مورد برنامه‌هاي دولت براي ساماندهي بازار مسکن گفت: دولت تلاش دارد با برنامه‌هاي اعلام شده عرضه مسکن را افزايش دهد و تسهيلات ارزان قيمت ارائه مي‌دهيم اما از نهادهاي نظارتي هم درخواست نظارت داريم.